محرمعلی هاشمی؛ جهانگیر یاری حاج عطالو؛ صادق ملکی آوارسین
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی راهبردهای اجرای مدیریت ناب در آموزشوپرورش بود. از رویکرد تحقیق کیفی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی اساتید مدیریت و علوم تربیتی دانشگاههای ایران بود. جهت اجرای پژوهش مصاحبههای عمیق با 15 نفر از خبرگان در خصوص شناسایی راهبردهای اجرای مدیریت ناب در آموزشوپرورش انجام گرفت. برای حصول اطمینان از روایی ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناسایی راهبردهای اجرای مدیریت ناب در آموزشوپرورش بود. از رویکرد تحقیق کیفی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی اساتید مدیریت و علوم تربیتی دانشگاههای ایران بود. جهت اجرای پژوهش مصاحبههای عمیق با 15 نفر از خبرگان در خصوص شناسایی راهبردهای اجرای مدیریت ناب در آموزشوپرورش انجام گرفت. برای حصول اطمینان از روایی ابزار در جریان پژوهش از مرور خبرگان مشارکتکننده و همچنین نظارت سه نفر از اساتید غیر شرکتکننده در پژوهش استفاده شد. برای اطمینان از پایایی دادهها از روش بازبینی مکرّر مشارکتکنندگان استفاده شد. در مرحله کدگذاری باز 738 گزاره مفهومی شناسایی و با ادغام و ترکیب آنها 20 کد محوری به دست آمد و در مرحله کدگذاری انتخابی شش کد مهندسی مجدد در اقتصاد آموزشوپرورش، گزینش حرفهای، انگیزش، اقدامات اثربخش، نهادهای معین و برآورد نیازها بهعنوان راهبردهای اجرای مدیریت ناب در آموزشوپرورش شناسایی شدند. با توجه به مزایای مدیریت ناب در ابعاد گوناگون، لازم است با اتخاذ راهبردهای اثربخش اجرای ناب در آموزشوپرورش آغاز شود.